În timpul pandemiei de coronavirus, când multe business-uri s-au confruntat cu perioade de incertitudine economică, start-up-urile fintech s-au bucurat de o dezvoltare rapidă și au început să fie considerate unele dintre cele mai atractive domenii pentru investiții. La nivel global, peste 33% dintre investițiile venture capital în 2021 au vizat start-up-uri fintech. Cu toate acestea, mulți dintre jucătorii din zona fintech ezită să se gândească la o expansiune internațională semnificativă, din cauza reglementărilor și normativelor diferite de la o țară la alta. Totuși, 3 modele de start-up-uri fintech și-au demonstrat marea putere de adaptabilitate în ce privește implementarea pe noi piețe, configurându-se în tipuri de business-uri noi, foarte dinamice, adevărate afaceri ale viitorului. Modelele de start-up-uri fintech care s-au dezvoltat cel mai mult în pandemie sunt:
- Neobăncile. Cunoscute și sub numele de „Challenger Banks”, neobăncile se deosebesc de băncile tradiționale prin faptul că sunt construite pe platforme digitale și mobile. Așadar, nu au sucursale fizice, ci pun în practică un concept și o experiență nouă pentru clienții lor. Neobăncile au apărut în lume în urmă cu aproximativ 5 ani. Monzo, Revolut sau Nubank sunt câteva dintre neobăncile cele mai cunoscute.
- Platformele de tranzacționare acțiuni cu comision zero. Robinhood, care a pătruns deja și în Europa, este cea mai cunoscută platformă de acest tip, care propune varianta de brokeraj online cu comisioane zero. Compania care a propus acest serviciu, cu sediul în California și care a pornit inițial ca o aplicație mobilă, s-a dezvoltat rapid prin conceptul său nou de „democratizare a finanțelor”. Iar în condițiile în care multe business-uri s-au închis în pandemie și acest tip de start-up fintech s-a dezvoltat semnificativ în ultimul an.
- Cumperi acum, plătești mai târziu (Buy Now, Pay Later sau BNPL). Aceasta este cea mai recenta metoda alternativa de plată, deja foarte populară la nivel global în special în rândul Generației Z și Millennials. BNPL oferă cumpărătorilor posibilitatea de a accesa instantaneu opțiunea de a plăti mai târziu pentru cumpărăturile pe care le fac, fără să completeze cereri de finanțare sau să aștepte timp îndelungat pentru răspuns la solicitarea lor. Într-o epocă în care digitalizarea este din ce în ce mai prezentă în viețile oamenilor, este vital pentru comercianți să ofere clienților metode de plată alternativă care să facă experiența de shopping mai facilă și să minimizeze numarul clientilor care renunță la coșul de cumpărături. În România, principala soluție Cumperi acum, plătești mai târziu este oferită de Mokka. Aceasta asigură consumatorilor avantajul unui proces de plată flexibil, adaptabil nevoilor lor. Propriu-zis, clienții pot cumpăra orice din magazine fizice sau online care accepta Mokka la plata și apoi aleg planul de rambursare care li se potrivește – mai scurt sau mai lung, de la 3 până la 24 de luni, pentru achiziții mari. Cumperi acum, plătești mai târziu este un serviciu popular în special printre tinerii din Generația Z și Millennials. Reticenți față de produsele bancare tradiționale, aceștia preferă BNPL pentru ușurința procesului de achizitie si plata, comoditatea rambursarii ratelor și transparența întregului proces. Serviciul Mokka are avantajul de a fi disponibil pentru toate canalele de vânzare – de la magazine tradiționale, la cele online și aplicațiile mobile, oferă opțiuni flexibile de plată și face achizițiile mai ușoare.