Our social corner

Business

Black Friday 2024: Cum și-au planificat românii cumpărăturile și ce le-a influențat deciziile de achiziție

black friday

Starcom România lansează cea de-a X-a ediție a studiului anual Black Friday, care dezvăluie  comportamentul de cumpărături al românilor în contextul celui mai așteptat eveniment de reduceri din an. Cu o metodologie unică – intervievarea acelorași respondenți înainte și după Black Friday – acest raport oferă perspective valoroase și exacte asupra tendințelor actuale din piață.  

„Black Friday este un moment așteptat de consumatori, iar comportamentul lor înainte și în timpul campaniei dezvăluie o parte din motivațiile acestora când vine vorba de cumpărături. Reducerile și ofertele speciale atrag atenția, motivând atât cumpărături planificate, cât și decizii impulsive. Fie că este vorba de produse dorite de mult timp sau de achiziții neplanificate, fiecare alegere reflectă nevoile și dorințele consumatorilor.

Studiul Starcom care s-a desfășurat în două etape distincte, ne oferă o perspectivă completă asupra comportamentului consumatorilor. Prima etapă a fost realizată înainte de Black Friday și a analizat intențiile de cumpărare, în timp ce cea de a doua etapă, derulată după eveniment, a dezvăluit comportamentul real (la nivel declarativ) al consumatorilor și modul în care planurile lor inițiale s-au transformat sau nu.”, a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom România

Consumatorii planifică mai mult și devin tot mai conștienți de avantajele reducerilor

În ultimii doi ani, consumatorii au devenit din ce în ce mai conștienți de avantajele oferite de Black Friday. Reducerile sunt folosite pentru a face provizii, pentru achiziții de produse mai scumpe, pentru cadouri sau pentru momente de răsfăț personal. Tot mai mulți consumatori își planifică achizițiile în avans, folosind această perioadă pentru a cumpăra produse necesare ce înlocuiesc articole mai vechi, cadouri sau pentru a se răsfăța cu achiziții mai costisitoare.

În prezent, se observă un trend ascendent al numărului de consumatori care își planifică achizițiile pentru Black Friday și finalizează cumpărăturile în cadrul evenimentului. Pe de altă parte,studiul arată o scădere cu 5 puncte procentuale a celor care sunt convinși să cumpere pe parcursul evenimentului, semn că deciziile sunt tot mai bine informate și calculate.

Sursele de informare preferate de români în 2024

În perioada Black Friday, deciziile de achiziție sunt puternic influențate de tipul de conținut care ajunge la consumatori, iar preferințele lor de informare sunt reflectate în sursele pe care le accesează cel mai frecvent. Deși românii declară că preferă oferte promovate prin concursuri, recenzii ale clienților sau metode tradiționale, atenția lor este mai degrabă captată de postările zilnice, notificările, videoclipurile despre oferte și recenziile detaliate ale produselor,  care s-au dovedit mai eficiente în atragerea interesului.

Clasamentul surselor de informare pentru Black Friday 2024 confirmă această tendință, arătând o preferință pentru publicitatea TV și online, alături de site-urile retailerilor și motoarele de căutare. În plus, rețelele sociale, în special Facebook, joacă un rol semnificativ, iar interacțiunile din magazine și utilizarea site-urilor de comparare a prețurilor sunt esențiale în procesul de informare.  

Produsele preferate în perioada Black Friday 2024

Produsele din coșul de Black Friday al românilor reflectă un mix echilibrat între utilitate și plăcere. Peste 50% dintre consumatori au optat pentru produse esențiale, de care aveau nevoie, iar 24% au folosit reducerile pentru a înlocui obiecte deja existente în locuință. Totuși, această perioadă rămâne și un prilej pentru achiziții spontane, de răsfăț, sau pentru alegerea cadourilor perfecte pentru cei dragi.

Analizând rata de conversie dintre categoriile de produse care au ajuns in coșul de cumpătături ale consumatorilor și efectiv cumpărate, observăm un top variat de produse. Românii s-au orientat atât către articole costisitoare, precum electrocasnice și televizoare, cât și către produse de consum rapid. 

Online vs. offline. Cum au evoluat obiceiurile de shopping de Black Friday 2024

Comparativ cu 2022, consumatorii din 2023 și 2024 par că au adoptat o abordare mai strategică, planificând achizițiile din timp.

23% dintre cumpărători aplică tactica de a adăuga mai multe variante de produse pentru a nu rata nicio ofertă. Pe de altă parte, există și cei care preferă o abordare mai spontană, explorând promoțiile fără a-și salva dinainte alegerile.

Cumpărăturile exclusiv online continuă să fie preferate de 7 din 10 români în perioada Black Friday. Totuși, în 2024, se observă o ușoară creștere a interesului pentru o combinația online-offline, în timp ce cumpărăturile tradiționale exclusiv din magazine au înregistrat o ușoară scădere.

Consumatorii aleg shoppingul online datorită economiei de timp, reducerilor mai mari și ușurinței de a compara prețurile între diferiți retaileri. Magazinele fizice rămân atractive pentru cei care apreciază testarea produselor înainte de achiziție, evitarea costurilor de livrare și satisfacția de a pleca acasă imediat cu achiziția.  

Satisfacția clienților și potențialul de îmbunătățire

Scorul mediu de satisfacție pentru Black Friday este de 5,3 (din 7), indicând că, deși consumatorii sunt în general mulțumiți, există loc pentru îmbunătățiri. Comparativ cu 2023 nivelul de satisfacție a crescut cu 7 puncte procentuale, stabilind așteptări ridicate pentru Black Friday 2025, care deja înregistrează un scor mediu de satisfacție estimat la 5,6 din 7.

Planificarea pentru cumpărăturile de Craciun

Când vine vorba de cumpărăturile de Crăciun, românii sunt atenți la bugetele lor, iar cei mai mulți încep procesul din perioada reducerilor sau chiar din octombrie, reusind astfel distribuirea cheltuielilor pe o perioadă mai lungă de timp.

 Metodologie

Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion reprezentativ format din 975 de respondenți, utilizatori de internet din mediul urban. Pentru a capta cu acuratețe diferențele dintre planificare și comportamentul final de achiziție, aceiași participanți au fost intervievați în ambele etape ale studiului. Această abordare inovatoare a permis surprinderea schimbărilor comportamentale în timp real, oferind o imagine clară asupra tendințelor și deciziilor de Black Friday.

Click pentru a adăuga un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Digi Communications
BusinessAcum o săptămână

Digi Communications anunță venituri de 532 milioane de euro în T1 2025, pe fondul unei creșteri solide în Europa

hbo max
EntertainmentAcum o săptămână

HBO Max se întoarce: Warner Bros. recunoaște că „Max” n-a fost tocmai… maxim

prince of persia
TechAcum o săptămână

Ubisoft ne promite din nou Prince of Persia Remake… în 2026

TVAcum o săptămână

Bridgerton ne scoate la pensie: Netflix promite Sezoanele 5 și 6, dar ne lasă cu ochii în soare până în 2026

Oferta SkyShowtime
TVAcum o săptămână

Oferta SkyShowtime: 40% reducere timp de un an întreg

primaria
ActualitateAcum o săptămână

Tururi ghidate, expoziții și muzică live la „Primăria deschisă”, în cadrul nopții europene a muzeelor 2025

Destinație Finală Succesorii
EntertainmentAcum o săptămână

„Destinație Finală Succesorii” – pentru cine mai are nervii tari și popcornul cald

miruna ungureanu
TVAcum 2 săptămâni

Simona Beșleagă, Miruna Ungureanu și Famous by D-Strict merg mai departe în marea finală Românii au talent!

strângerea mâinii
LifeAcum 2 săptămâni

Ce semnifică strângerea mâinii și cum a evoluat de-a lungul istoriei

old guard 2
ActualitateAcum 2 săptămâni

The Old Guard 2: Uma Thurman intră în acțiune – ce aduce nou sequelul Netflix?

dureri articulare
HealthAcum 2 săptămâni

Ce înseamnă durerile articulare de genunchi, umeri sau încheieturile mâinii – cauze și soluții

Squid Game sezonul 3
EntertainmentAcum 2 săptămâni

Squid Game sezonul 3: data lansării, teaser și detalii despre finalul exploziv

Orașe care se scufundă
SciencesAcum 2 săptămâni

Orașe care se scufundă: 10 metropole în pericol real

upgrade Windows 11 PC incompatibil
TechAcum 2 săptămâni

Cum să faci upgrade la Windows 11 pe un PC incompatibil: 2 metode gratuite și sigure

Străzi Deschise București
ActualitateAcum 2 săptămâni

Weekend pietonal Calea Victoriei: mașini retro, magie urbană și concert Irina Sârbu, 10–11 mai

Facebook

underarmour.ro

Avertizari meteo

  • Atentionare meteorologica

    COD : GALBEN Ziua/luna/anul : 23-05-2025 Ora : 10 : 00 Nr. mesajului : 1 Intervalul : conform textelor; Zonele afectate : conform textelor și hărții; Fenomene : conform textelor; Mesaj : INFORMARE METEOROLOGICĂ Interval de valabilitate: 23 mai, ora 10 – 26 mai, ora 20Fenomene vizate: instabilitate atmosferică, cantități de apă însemnateZone afectate: conform textului       În intervalul menționat în cea mai mare parte a țării vor fi perioade cu instabilitate atmosferică. Aceasta se va manifesta prin averse torențiale, descărcări electrice, intensificări ale vântului (rafale în general de 40...50 km/h), vijelii și grindină. În intervale scurte de timp cantitățile de apă vor fi de 25...35 l/mp, iar prin acumulare vor depăși local 50...70 l/mp. ATENȚIONARE METEOROLOGICĂCOD GALBEN Interval de valabilitate: 23 mai, ora 10 – 24 mai, ora 06Fenomene vizate: instabilitate atmosferică temporar accentuatăZone afectate: conform textului și hărții       În cea mai mare parte a țării vor fi perioade cu instabilitate atmosferică accentuată, ce se va manifesta prin averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului, vijelii (rafale de 50...70 km/h) și pe alocuri grindină. În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 15...25 l/mp și pe arii restrânse de 30...50 l/mp. În funcţie de evoluţia şi intensitatea fenomenelor meteorologice, Administraţia Naţională de Meteorologie va actualiza prezentul mesaj.