Stați în legătură cu noi

Health

Ce trebuie să faci ca să ai o minte ageră chiar și când începi să îmbătrânești

neurogeneza

Ce știam până acum: că avem un număr finit de celule în creier, care se diminuează în timp, iar o scădere semnificativă a numărului acestora poate duce la leziuni sau boli neurologice, inclusiv demență.

Mai multe studii științifice care au avut loc în ultimul deceniu au reușit să lege anumite obiceiuri alimentare și de viață de neurogeneză, procesul prin care se formează neuroni noi în creier. 

Cum se deteriorează celulele creierului?

Se pare că un nivel ridicat al inflamațiilor pentru perioade mai lungi de timp poate fi dăunător creierului.

Inflamația nu numai că întrerupe circuitele creierului, ci și omoară în mod activ celulele creierului. Un creier inflamat duce la ceață cerebrală, anxietate, depresie, energie scăzută, iar pe termen lung, chiar la declin cognitiv. 

Ce cauzează inflamația pe termen lung? Unele dintre cele mai importante cauze sunt stresul cronic, consumul de zahăr și carne procesate și a carbohidraților rafinați, precum și privarea organismului de somn.

Advertisement

O altă cauză care duce la inflamația cronică este stoparea neurogenezei, procesul de generare de noi neuroni.

Cum se dezvoltă celulele cerebrale noi?

Potrivit experților, combaterea inflamației nu numai că împiedică degradarea neuronală, ci conduce la creșterea numărului de celule din creier. Neurogeneza are loc în hipocamp, partea creierului responsabilă de sănătatea noastră emoțională, dar și de memorie. Iată de ce neurogeneza este esențială pentru a avea o minte ascuțită și pentru a fi echilibrați din punct de vedere emoțional. 

Ce obiceiuri pot facilita producţia de celule nervoase noi şi ameliorarea memoriei?

Cercetările au arătat că dieta sănătoasă, somnul suficient și mișcarea regulată aduc beneficii hipocampului.

Aportul de fitonutrienți – compuși naturali care se pot găsi în legume, fructe sau cereale integrale, acizi grași omega-3, din alimente precum nuci, diferite semințe sau pește, și vitamina B din carne, lactate, citrice, avocado sau banane este legat de neurogeneză, la fel și porția zilnică de zinc din fructe de mare, carne slabă, ouă, linte și de magneziu, din cereale integrale, soia, nuci și și ciocolată neagră. 

Un alt grup de alimente și condimente cu proprietăți antiinflamatorii pe care le puteți folosi in dietă sunt turmericul, ghimbirul și rozmarinul, dar și afinele, rodiile și ananasul, însă ca și în alte cazuri, fără consecvență în obiceiuri, nu se pot atinge obiectivele.

Advertisement

Pe lângă nutrienții menționați specialiștii menționează existența unei substanțe chimice specifică creierului, care joacă un rol important în neuroplasticitate și creșterea celulelor creierului: BDNF (Brain-derived neurotrophic factor), o neurotrofină care ajută celulele creierului să crească și să supraviețuiască.

Producția de BDNF este stimulată de consumul acizilor grasi – omega 3 și al flavonoidelor, care se găsesc în ceaiul verde, fructe de pădure, varză, roșii și ciocolată neagră.

Advertisement style="display:block; text-align:center;" data-ad-layout="in-article" data-ad-format="fluid" data-ad-client="ca-pub-9287560635866333" data-ad-slot="1736055903">
Click pentru a adăuga un comentariu

Trebuie să fiți conectat pentru a posta un comentariu Login

Lasă un răspuns

Trending

Copyright © 2021 TheExpert.ro